BOG GOOGLE I NJEGOVE SLUGE

BOG googlelogo_color_160x56dp  I NJEGOVE SLUGE

 

Kada imate problem, kome se obraćate? Ukoliko imate pitanja koje su tabu tema, i sramota Vas je da nekoga pitate, šta radite? Kada Vas tišti bol i ne vidite rešenje, jer niko od Vama bliskih ne poznaje taj teret vaše duše – šta činite? Uglavnom se obraćamo ljudima kojima verujemo – roditeljima, lekaru, svešteniku, prijatelju,  Bogu… No, ako ne dobijete adekvatan odgovor, ili ni od Boga nema rešenja, šta činiti u takvim situacijama? Savremeni naučnici kažu da postoji treća opcija: Google!

“Podižem oči svoje ka mobilnom; odakle mi dolazi pomoć?

Pomoć je meni od Googla, koji je stvorio informacije.”

Statistike potvrđuju da se više obraćamo Googlu nego li fizičkim osobama i stručnjacima.

Utvrđeno je da 87% evropskih domaćinstava ima pristup internetu kod kuće, a 65% koristi mobilne uređaje za pristup internetu. Svakodnevno korišćenje interneta povećava se za 33% među onima koji su stariji od 55 godina, do povećanja od 90% među osobama između 15-24 godine. Adolescenti provode najviše vremena na internetu. Istraživanje u Velikoj Britaniji pokazuje da će osobe između 12-15 godina potrošiti 21 sat sedmično online, pored 18 sati sedmično na mobilnom.

Europljani u dobi od 16-24 godina potrošiće 168 minuta dnevno na mobilnom internetu, dok će osobe od 55-64 godina koristiti 30 minuta dnevno. Društvene mreže koristi 88% osoba od 24 do 26 godina, 80% njih ih koristi svakodnevno, a svakodnevno korišćenje interneta kod osoba od 25-39 godina je 59%, 36% kod osoba između 40-54 godine i 11% kod osoba koje su starije od 55 godina.

Ostali popularni internetski sadržaji su slanje e-pošte, uspostava poziva i video poziva, slušanje radija i Podcasta, čitanje vesti, gledanje video zapisa, traženje informacija o proizvodima i uslugama, rezervacija smještaja i putovanja, u svrhu internet bankarstva i igranja igrica. 4,4% europskih adolescenata pokazuju znakove patološkog korišćenja interneta koji utiče na njihov život i zdravlje, dok 13,5% adolescenata učestvuje u neprikladnom korišćenju interneta. Slični podaci su zabeleženi i za odrasle osobe. Europljanima je važno da internet osigura svoj suverenitet na vlastitim podacima, te da osigura raznolikost, pluralizam i pravo na izbor.1

Druga istraživanja potvrđuju da ljudi postavljaju različita egzistencijalna pitanja, o svrsi života, seksu, abortusu, duhovnosti, dijetama, kupuju, plaćaju, naručuju putovanja, rezervišu hotele i avionske karte i dr.  Google svakog minuta dobije oko 70 hiljada pitanja samo u vezi sa simptomima, zdravljem, pregledima, lekovima… Svakodnevno šaljemo u Google univerzum pitanja i verujemo da ćemo u njemu naći svog spasitelja i onoga koji će odgovoriti na sva naša pitanja.

Akademik i popularni marketinški guru sa Univerziteta u New Yorku, Scott Galloway izjavio je na jednoj konferenciji da je “GOOGLE NOVI BOG!” Dok su se u prošlosti ljudi okretali religiji, kako bi iz nje dobili odgovore na egzistencijalna pitanja, savremeni čovek može u Googlu dobiti tu uslugu. Galloway čak ide do te mere, da kaže kako Google može odgovoriti na naše molitve poput: “hoće li moje dete preživeti?” ili “šta da radim sa svojim životom?” Google može dati odgovor na bezbrojna pitanja, direktno i tačno a nadasve savrmeno.

Hrišćanski teolozi razvili su čitavu granu nauke filozofske teologije, poznatu kao Teodiceja (Theologia naturalis), koja proučava Božju egzistenciju i njegove atribute. Čak su definisani Božji metafizički i molalni atributi koje kao ljudi prepoznajemo u Bogu, poput njegove sveprisutnosti, sveznajuće mudrosti, nevidljivosti, beskonačnosti, savršenosti… Gle, i IT stručnjaci veruju da i Google poseduje iste ove atribute!

Svi smo mi postali manje više zavisnici od Googla. U njemu vidimo u isto vreme svu prazninu i puninu.  Mnogi ljudi, čak nesvesno više vremena poklanjaju Googlu nego li nekim značajnijim stvarima u životu poput ličnog odnosa sa partnerom, bračnim drugom, prijateljima pa čak i decom. Definitivno je generacija X, generacija Milenijalaca i generacija Z ,postala odana Googlu kao Bogu.2

Uz Google većina se oseća sigurno, nezavisno – jer može imati svoj lični odnos (tihi čas) sa Googlom.  Lap top i mobilni telefoni su postali ikone poput svetaca (Sveti Samsung Galaxy Fold ili Sveti Apple iPhone 11 Pro Max 512GB, Sveti Luvaglio One Million Dollar Laptop…). Deluje mi da je kreator Googla i uopšte interneta, poput čudotvorca koji je doprineo da  jednim klikom dobijemo sve što nas zanima.  Konačno, današnjoj generaciji je Google (mislim time i na internet) postao Hleb nasušni.  Sa molitvom da uvek bude struje, vrhunska brzina protoka interneta i najvažnijih dostupnih informacija.   

Dakle, mogli bismo konstatovati da savrmeni čovek, više veruje Googlu, nego li Bogu. Boga nikad video nije, a Google i vidi i čita. To je postmodernističkom sekularnom društvu prioritet. Agnostički skepticizam se ruši pred bogom Google.  Vernici boga-Google mu apsolutno veruju. Za njih taj bog nema šta nema, on sve može objasniti i to iz više perspektiva. Za samo nekoliko sekundi bićemo preplavljeni sa više od 33.000.000 web lokacija – čista količina informacija.

Predstaviću Vam nekoliko dokazi da je Google Bog[1], na osnovu činjenica onih koji zastupaju ovakvo mišljenje (Googlovernici):

  1. Google je sveznajući entitet koji POSTOJI i koji se može naučno verifikovati. Poseduje preko 9,5 milijardi web stranica i drugih informacija koje putem Page Rank tehnologije organizuje i čini dostupne običnim smrtnicima.
  2. Svuda je prisutan na Zemlji, a sa širenjem WI-fi mreža, biće dostupan u svakom kraju ove planete.
  3. Google odgovara na molitve pretraživanjem bilo kog pitanja ili problema koji Vas muči. Npr. možete pronaći veoma brzo i lako informacije o metodama lečenja bolesti, novim i inovativnim medicinskim otkrićima. Pitajte Google i  on će Vam pokazati put. (On zna tačno šta Vam je potrebno i kada toga niste svesni. Primer iskačuće reklame/dodatak autora ovog teksta)
  4. Google je potencijalno besmrtan. Njegovi algoritmi su raspoređeni na mnogim severima; ako bi se bilo koji oštetio, veoma je lako zameniti ga. Teoretski Google može da traje večno.
  5. Google je beskonačan. Internet teoretski raste zauvek, i Google će samim tim zauvek indeksirati svoj beskonačni rast.
  6. Google sve pamti. Google redovno kešira Web stranice i čuva ih na svoje ogromne servere. Prenoseći Vaše misli i mišljenja na internet, zauvek ćete živeti u Google predmemoriji, čak i kada Vas više ne bude, u svojevrsnom “Google afterlifeu”.
  7. Google ne može učiniti zlo (Omnibenevolent). Deo Googlove korporativne filozofije je da kompanija može zaraditi novac a da ne čini zlo.
  8. Google poznaje sve jezike – (dodatak autora ovog teksta). Zato ga njegovi sledbenici mogu smatrati Deus ex machina – Može dati neočekivano rešenje za svakoga.
  9. Nasušna potreba – posmatrajući Google trendove, pojam “Google” traži se više od kombinacija pojmova: ‘Bog’, ‘Isus’, ‘Allah’, ‘Buda’, ‘hrišćanstvo’, ‘islam’, ‘budizam’ i ‘judaizam’.  I kao što se smatra da se smrtnici mogu obratiti Bogu kada su u potrebi, Google to očigledno ispunjava u mnogo većoj meri od tradicionalnih “bogova” kao što je to prikazano u grafikonu ispod.

3

Mogli bismo veoma lako zaključiti  sa Gallowayom da je “Google Bog savremenog modernog čoveka. Googlu verujemo više nego li bilo kom entitetu u našoj istoriji.”[2]

Sa druge strane Googla

Rekli smo da tokom pretrage Googla možemo biti preplavljeni cunami informacijama, ali te iste, mogu nas zbuniti. Mnoge nas čak ostavljaju bespomoćnima. Zbog čega? Teško je razvrstati korisne od bezvrednih ili štetnih informacija. Neke vode do suicidnih misli, druge veoma štetno deluju na donošenje odluka i pogrešnih zaključaka. Naravno, puno toga može biti i veoma korisno, ako se zdravorazumski pristupi tamatici.

4Ako Google-bog, pokušava preuzeti titulu i svojstva Boga, koju onda ulogu igra Bog trojedini u našem životu? Da li smo rešenje svojih problema  premostili sa živog Boga na spasitelja u ekranu? Jeste li sigurni da Vas Google-bog neće povrediti, zbuniti i dovesti u stanje usameljenosti te otuđenosti?

Google je neoborivo fantastičan resurs za informacije, i mnoga uputstva. Lično verujem da neku mnogo savršeniju verziju Googla koriste i nebeski anđeli i čitavo administrativno rukovodstvo Carstva nebeskog. Tako i na Zemlji, kada nam je potrebno znanje, tu je sigurno Google. Međutim, kada nam je potrebna mudrost tu je nezamenjivo samo živi Bog: “Ako bilo kome od Vas nedostaje mudrosti, neka traži od Boga, koji velikodušno daje svima, bez negodovanja, i daće mu se!” (Jakov 1,5). Gospod Isus Hristos došao je na naš svet, i veoma je dobro upoznat sa patnjom i srećom koju proživljavamo. Google može dati neke objektivne odgovore, ali Hristos jedini može ostvariti subjektivni odnos sa svakim pojedinačno.

Kada isključite interntet, ostajete sami bez topline globalne umreženosti. Gde je nestao Google? Gde su virtuelni prijatelji? Ne dao Bog, da nestane struje. Osećate se usamljeno i napušteno. Ušli ste u slepu ulicu realnog života. Google nije Bog i ima drugog do njega! Nismo robovi i ne smemo postati robovi Google-boga. Postoji i živ je Onaj koji je nadmoćniji te mnogo savršeniji i od Googla.

Razmislite:

Google nije sveznajući. On poznaje prošlost kroz istoriju, možda i ono što se događa, međutim sigurno ne zna budućnost. Bog zna!

Google nije svudaprisutan. Nema ga na drugim planetama ili u drugim galaksijama.  Boga ima!

Google odgovara na zahteve ljudi ali može često biti konfuzan i dovesti do nedoumice.

Google nije besmrtan. Digitalna besmrtnost se predviđa, ali i ona ima svoje ograničenje jer zavisi od napajanja.

Google i te kako može učiniti zlo, s obzirom da postoje  stranice koje čoveka mogu odvesti na stramputicu pa čak i do smrti. Zlo vreba poput zveri na našem virtuelno – realnom pragu. Posebno sa društvenih mreža.

Google poznaje sve znane jezike. Međutim, Bog poznaje mnogo više od toga. Bog poznaje tajni jezik srca, duše i emocija. Bog čuje i neizgovoreno. Istorija i milioni hrišćana to dokazuje.

5

Sa druge strane, Crkva uglavnom zaostaje oko 15-20 godina u hvatanju koraka sa modernim tehnologijama. I u našoj zemlji, postoje ozbiljni pokušaji da se Isusova vest i glas Crkve čuje na internetu, ali još je to u minornim procentima. U Google eri – Generacije Z, Crkva uopšteno ima pozitivan  stav o njenom uključivanju na Internet (čak dolazi i do nove terminologije na ovom području[3]) i njenoj promociji u virtualnom svetu, no ipak mnogi još smatraju da Crkva i dalje ima svoje čvrste temelje u onom tradicionalnom obliku te vide njeno uključivanje na Internet samo kao pomoć već postojećim vernicima za lakše praktikovanje vlastite vere. Svakako internet ne može zameniti Crkvu, pa ni Boga, ali poslanje Crkve iz Velikog naloga (Mt 28) mora se metodološki prilagoditi savremnoj Generaciji Z. Crkva mora ići u korak sa svojim vremenom – internet, inovacije, nanotehnologija koje su deo 21. Veka.  U suprotnom, Crkve će biti sve praznije.

Najveći problem je što mnogi samozvani “vernici”, nakaradno tumače Svete knjige, bez bilo kakvih erminevtičkih i egzegetskih pravila. To doprinosi nakaradnom, pogrešnom i površnom tumačenju, nebuloznim zaključcima i drugim nedorečenostima.

Naravno, korišćenje IT tehnologija u službi Crkve, daje brojne pozitvine primere na svim stranama. U tu svrhu pomenuo bih  tzv. ‘Sajber Savu’ o kome čitamo:

Arhimandrit Sava Janjić bio je prvi velikodostojnik SPC-a koji se proslavio upotrebom interneta. Krajem devedesetih, kada su Visoki Dečani bili u izolaciji usled opsade OVK, otac Sava bio je jedini koji je održavao veze sa svetom preko interneta, jedini koji je uspevao da probije jaku medijsku blokadu i srpsku, ali i međunarodnu javnost upozna sa teškom borbom za očuvanje srpskih svetinja i srpskog naroda na Kosovu. Godinama su informacije koje je putem mreže slao otac Sava bile glavni izvor informisanja o događajima na Kosovu i Metohiji, tako da je još devedesetih u srpskoj javnosti postao poznat kao „sajber Sava“.”

Veoma dobar internet program imaju neke protestantske verske zajednice u Srbiji. Često se prenose live streaming bogoslužena, propovedi, liturgije. Naročito bih istakao fantastične internet aktivnosti profesora teologije i pastora Dušana Beređija iz Novog Sada i njegov blog i You Tube emisije: Teologija uz jutarnju kafu. Vredi pogledati. Takođe veoma vredan rad Saška Bogeskog i njegovog internet delovanja preko Udruženja Elion Media.

Iako služi u mnoge dobre svrhe, Google često može biti iskrošćen u rukama manipulatora. Britanski pisac, satiričar i esejiste Džordž Orvel (Eric Artur Bler) u romanu “1984” kaže: „Moć je pokidati čovekov um u komade i onda ga sastaviti ponovo u novom obliku koji si ti odabrao“. Google je danas definitivno moćni medij koji poput digitalnog boga može uticati na čovekov um i oblikovati ga  u skladu sa interesima korporacija, vlada i moćnika.

Naša rastuća zavisnost od podataka može umanjiti našu zavisnost od Boga. Iako nema ništa loše u tome da informacije i odgovore na mnoga pitanja nađemo na Googlu, postoji mogućnost da u toj zavisnosti zaboravimo da pitamo Boga. Jedno istraživanje kaže da ljudi koriste oko 150 puta dnevno svoje mobilne uređaje. Zamislite kada biste se toliko puta pomolili?

Da Vas pitam: možete li čitav dan izdržati bez razgovora sa Bogom? Verovatno (možda i mnogo više dana). Možete li izdržati ceo dan bez svog mobilnog telefona ili bilo kog pristupa internetu? Auč! To bi nam već bio problem, zar ne? Postali smo zavisni od digitalnih kalorija – društvenih mreža, plejlista, e-poruka, sms, tvitovanja, poziva…

Nije teško porazgovarati sa Stvoriteljem svemira ni u digitalnoj eri. Nađimo u svom životu malo tišine kada ćemo se pomoliti, pročitati duhovnu literaturu, otići u crkvu i biti sami sa sobom i živim Bogom.

Savremeni idoli današnjice nisu zlatna telad, već veoma lako mogu postati mobilni telefoni, tableti, laptopovi… To ne znači da treba ignorisati savremene tehnologije. One su veoma korisne za naš život samo ne smemo da se prepustimo rastućoj kulturi  zavisničke idolatrije od tehnologija. Ako Vam je Wi-fi potrebniji od Boga, onda je to problem!

Draga braćo i sestre, Google je sjajan, ali Bog je fascinantan. Razmislimo o prioritetima u našem životu i postavimo Google i Boga na njihovo pravo mesto.

“Podižem oči svoje ka gorama; odakle mi dolazi pomoć?

Pomoć je meni od Gospoda, koji je stvorio nebo i zemlju.”

Psalam 121, 1-2.                                

                                                                               + prof. dr Igor Đurčik

 

——————————————————————————-

[1] Preuzeto sa: Ken Hillis, Michael Petit, Kylie Jarrett, Google and the Culture of Search. New York: Routledge, 2013.

[2] Scott Galloway, The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google, New York: Penguin, 2017. (Bestseler New York Timesa i USA Today).

[3] “U kontekstu Crkve na Internetu susrećemo se i s novom terminologijom poput „tržišta religija“ koje se odnosi na zadržavanju starih te pridobivanju novih „mušterija“ putem internetskih mreža kako bi zadržali korak s vremenom (Gazda i Kulla, 2013). Davie (2007) prema Nikodem (2011) navodi kako se pod tim pojmom očituje pozitivan odnos između religijskog pluralizma i same religioznosti. Također se javlja i pojam „geekatolik“ koji označava tehnološke stručnjake za digitalnu komunikaciju i društvene mreže koji su aktivni u katoličkoj zajednici te čiji je cilj dijeljenje savjeta katoličkim zajednicama, udrugama i župama o poticanju komunikacije na Internetu i širenju evanđelja.10 Značajan doprinos u istraživanju Crkve i Interneta dao je Helland, koji je 2000. godine uveo termine religion online koji se odnosi na vjerske zajednice koje komuniciraju unutar virtualnih prostora s ciljem informiranja o vjeri i online religion koje se odnosi na razumijevanje Interneta kao virtualnog prostora unutar kojega se obavljaju razni obredi.” (Helland, 2000, prema Novak i Valković, 2016). Videti: http://hr.n1info.com/a198036/Vijesti/Mi-smo-geekatolici.-Evandjelje-sirimo-na-Facebooku-Twitteru.html. Pogledati za više: Gazda, Imrich i Kulla, Albert (2013). „The use of new media in the catholic church (Korištenje novih medija u katoličkoj crkvi)“, Informatologija, 46 (3): 232-239; Nikodem, Krunoslav (2011). „Religija i crkva. Pitanja institucionalne religioznosti u suvremenom hrvatskom društvu“, Socijalna ekologija: časopis za ekološku misao i sociologijska istraživanja okoline, 20 (1): 5-30; Novak, Krunoslav i Valković, Jerko (2016). „Religija i Internet – Novi izazovi življenja vjere“, Obnovljeni život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, 71 (3): 389-402

 

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s